Beste ouders van het Houtkamp College en andere geïnteresseerden,

De eerste lesperiode van 10 weken zit erop. Een periode waarin leerlingen ontdekten wat een middelbare school is, waarin ze kennis maakten met de manier van werken op het Houtkamp College, waarin ze ontdekten hoe het werkt in leer- en vakgebieden. Maar de afgelopen weken stonden ook in het teken van elkaar leren kennen: wie zijn je klasgenoten, hoe zijn de docenten en hoe zijn de leerlingen, bij wie kun je terecht als je even steun nodigt hebt en hoe aardig vind ik mijn coach? De relatie met elkaar vinden we belangrijk, want we weten dat relatie voor prestatie gaat. Leerlingen (maar ook docenten) die zich gezien en gekend weten, zitten beter in hun vel en kunnen van daaruit beter tot presteren komen.

De eerste lesperiode is afgerond met de zogenaamde TOPPER-week. TOPPER is een afkorting van Toetsen, Overlegmomenten, Presentaties, Projecten, Excursues en Reflectie. Tijdens deze week werden thema’s uit enkele leergebieden afgesloten met zogenaamde afrondingsopdrachten. Ook waren er groepsactiviteiten en werden de ontwikkelgesprekken met leerling, coach en ouder(s) gevoerd. Bij deze gesprekken was een belangrijke rol voor de leerlingen weggelegd: zij bereidden het gesprek voor en leidden het gesprek. Ze vertelden over hun ervaringen op het Houtkamp, lichtten toe wat er goed goed gaat en wat aandacht nodig heeft. De coaches hebben genoten van deze gesprekken: wat kunnen onze leerlingen dat al goed!

Nu zijn we gestart met de tweede periode van het schooljaar. Een periode waarin leerlingen naast het lesprogramma zelf keuzes mogen maken in maatwerktijd. Er kan gekozen worden voor verbeteren, verdiepen en verbreden. Bij sommige vakken of leergebieden kan een leerling extra uitleg nodig hebben; bij andere moet juist de verdieping worden gezocht. Veel leerlingen hebben hiervoor Anglia Engels gekozen. Ook zijn er leerlingen die juist extra uitdaging zoeken buiten het reguliere programma en die hebben gekozen voor programmeren, fotografie of schaken.

Zelf kijken we tevreden terug op de afgelopen tijd, maar we zijn ook kritisch en willen onszelf ook graag verbeteren. De komende tijd voeren we daarom gesprekken met het leerlingenpanel, docentenpanel en ouderpanel om ons onderwijs te evalueren: wat doen we goed, wat kan beter of wat heeft aandacht nodig? Deze feedback nemen we mee in het verder ontwikkelen van ons onderwijs.

Ik geniet volop van het werken op het Houtkamp College, ik geniet van het enthousiasme en de betrokkenheid van leerlingen en collega’s en van de wijze waarop er wordt samengewerkt.

Met hartelijke groet,
Louise Beernink, rector
 
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...